Pelatih Dietetik: Sarah Bigham

IMG_7433001

Pelatih Dietetik: Sarah Bigham

hello! ? Nama saya Sarah Bigham, dan saya seorang pelatih dietetik di Cawangan Perubatan Universiti Texas (UTMB). Saya datang ke Galveston County Food Bank untuk penggiliran komuniti saya selama 4 minggu pada Julai 2022. Masa saya bersama bank makanan adalah pengalaman yang merendah-rendahkan. Ia adalah masa yang memperkaya yang membolehkan saya mencipta resipi, membuat video demonstrasi makanan, mengajar kelas, membuat bahan edaran, dan meneroka kesan pemakanan dalam komuniti sebagai pendidik pemakanan. Iaitu, saya dapat melihat pelbagai lokasi komuniti bekerjasama dengan Food Bank, belajar tentang dasar dan program bantuan makanan, dan melihat kesan penyebaran pengetahuan pemakanan kepada pelbagai kumpulan umur.

Pada minggu pertama saya, saya bekerja dengan Aemen (Pendidik Pemakanan) untuk mengetahui tentang program bantuan kerajaan, termasuk SNAP dan Penyelidikan Pemakanan Sihat (HER), serta kurikulumnya. Saya belajar tentang kesan khusus mereka terhadap bank makanan. Sebagai contoh, mereka sedang berusaha untuk mencipta pantri pilihan dengan makanan berlabel hijau, merah atau kuning. Hijau bermaksud makan dengan kerap, kuning bermaksud makan sekali-sekala, dan merah bermaksud mengehadkan. Ini dikenali sebagai kaedah lampu henti SWAP. Saya juga mengetahui tentang perkongsian mereka dengan Seeding Galveston dan projek kedai sudut tempat mereka berusaha untuk menjadikan makanan yang lebih sihat lebih mudah diakses.

Saya perlu pergi bersama Karee (Penyelaras Pendidikan Pemakanan pada masa itu) untuk memerhati di Sekolah Hari Moody Methodist di mana saya dapat melihat bagaimana mereka menggunakan kurikulum Organwise Guys berasaskan bukti, yang menggunakan watak organ kartun untuk mengajar pemakanan kepada kanak-kanak. Kelas ini merangkumi diabetes, dan saya kagum melihat betapa berpengetahuan anak-anak tentang pankreas. Pada penghujung minggu, saya dapat memerhatikan Alexis (Penyelaras Pendidikan Pemakanan) dan Lana (Pembantu Pemakanan) mengajar kelas Amal Katolik, yang meliputi bijirin penuh dengan demonstrasi hummus dan kerepek bijirin buatan sendiri.

Saya juga perlu membantu di Pasar Tani Sendiri Galveston. Kami menunjukkan cara membuat kerepek sayuran dan mengedarkan risalah tentang cara mengehadkan natrium dalam diet. Kami membuat kerepek sayuran daripada bit, lobak merah, ubi keledek, dan zucchini. Kami membuatnya dengan bahan perasa seperti serbuk bawang putih dan lada hitam untuk menambah rasa tanpa menggunakan garam.

Saya bekerja dengan Alexis, Charli (Pendidik Pemakanan), dan Lana untuk baki giliran saya. Pada minggu kedua saya, saya mula bekerja dengan anak-anak di Sekolah Hari Moody Methodist di Galveston. Alexis mengetuai perbincangan mengenai MyPlate, dan saya mengetuai aktiviti di mana kanak-kanak perlu mengenal pasti dengan betul sama ada makanan itu berada dalam kategori MyPlate yang betul atau tidak. Sebagai contoh, lima makanan bernombor akan muncul di bawah kategori sayur-sayuran, tetapi dua bukan sayur. Kanak-kanak perlu mengenal pasti yang salah dengan betul dengan menunjukkan jari mereka. Ini adalah kali pertama saya mengajar kanak-kanak, dan saya mendapati bahawa mengajar kanak-kanak adalah sesuatu yang saya suka lakukan. Sungguh menggembirakan melihat mereka menyatakan pengetahuan dan minat mereka untuk makan secara sihat.

Kemudian pada minggu itu, kami pergi ke Seeding Galveston dan kedai sudut. Di sini, saya melihat secara langsung bagaimana perkongsian dan perubahan alam sekitar memberi kesan kepada pemakanan. Papan tanda di pintu dan susunan kedai menonjol kepada saya. Ia bukan perkara biasa untuk melihat kedai sudut mempromosikan buah-buahan dan sayur-sayuran segar dari kawasan itu, tetapi ini merupakan perubahan yang sangat baik untuk disaksikan. Apa yang dilakukan oleh bank makanan melalui perkongsian mereka untuk menjadikan pilihan yang lebih sihat lebih tersedia adalah sebahagian daripada apa yang saya suka alami.

Pada minggu ketiga saya, saya memberi tumpuan kepada projek Amal Katolik. Bank makanan mengajar kelas di sana, dan mereka memulakan siri baharu pada bulan Ogos. Kali ini, para peserta akan mendapat satu kotak dengan semua bahan yang diperlukan untuk membuat resipi yang kami tunjukkan di dalam kelas. Saya menghabiskan masa seminggu mencipta resipi, membuat dan merakamnya serta mencipta video untuk diletakkan di saluran YouTube sebagai bantuan visual dalam membuat resipi. Ini adalah kali pertama saya mengedit video, tetapi saya membina kemahiran kreativiti saya di sini, dan ia memuaskan untuk mencari makanan yang berpatutan, mudah diakses dan mudah untuk dibuat oleh orang pada bajet yang masih sedap!

Digambarkan ialah saya di sebelah papan tulis yang saya reka pada minggu terakhir saya. Ia disertakan dengan edaran yang saya buat di SNAP dan WIC di pasar tani. Selepas menilai komuniti dan melihat Pasar Tani Sendiri Galveston, saya menyedari bahawa tidak ramai yang tahu mereka boleh menggunakan SNAP di pasaran, apatah lagi mendapat manfaat mereka berganda. Saya ingin menyebarkan pengetahuan kepada masyarakat di sini supaya mereka dapat memanfaatkan sepenuhnya manfaat mereka dan menggunakan sumber buah-buahan dan sayur-sayuran yang hebat yang juga membantu petani kita di kawasan itu.

Saya juga mengetuai dua kelas semasa minggu terakhir saya di bank makanan. Saya menggunakan kurikulum Organwise Guys berasaskan bukti untuk mengajar kanak-kanak antara K dan gred empat tentang organ dan pemakanan yang baik. Kedua-dua kelas memperkenalkan kanak-kanak kepada watak Organwise Guys. Untuk membantu mereka mengingati semua organ, saya mencipta Bingo Organ. Kanak-kanak menyukainya, dan ia membolehkan saya menyoal mereka tentang organ dengan setiap panggilan organ untuk membantu membina ingatan mereka. Bekerja dengan anak-anak dengan cepat menjadi tugas kegemaran di bank makanan. Bukan sahaja menyeronokkan, malah meluaskan ilmu pemakanan kepada anak-anak terasa memberi kesan. Ia adalah sesuatu yang mereka teruja, dan saya tahu mereka akan membawa pulang pengetahuan baru mereka kepada ibu bapa mereka.

Bekerja dalam komuniti, secara amnya, merasakan kesan langsung. Saya perlu membantu pengedaran makanan bergerak dan sukarelawan di pantri. Melihat orang ramai datang dan mendapatkan barangan runcit yang diperlukan, dan mengetahui kami melakukan sesuatu yang baik untuk orang ramai membuatkan saya berasa seperti berada di tempat yang betul. Saya telah menemui cinta baru untuk persekitaran komuniti dalam dietetik. Masuk ke program saya di UTMB, saya pasti saya mahu menjadi pakar diet klinikal. Walaupun ia masih menjadi minat besar saya, pemakanan masyarakat dengan cepat menjadi kegemaran. Ia adalah satu penghormatan untuk meluangkan masa dengan bank makanan dan bertemu dengan begitu ramai orang dalam komuniti. Semua yang dilakukan oleh bank makanan adalah memberi inspirasi dan mengagumkan. Menjadi sebahagian daripadanya adalah sesuatu yang saya akan hargai selama-lamanya.

Ini akan ditutup 20 saat